Mafia III - Recenze!

Kdo by si nepamatoval jednu z nejslavnějších her Česka. Mafia ve své době ohromila takřka celý svět a právem. V minulém týdnu vyšlo již třetí pokračování této mafiánské střílečky a já jsem se vcelku těšil, až se mi bude točit v mechanice. Přeci jen, je to Mafia a Mafia značí, že to bude kvalitní hra. Jestli tomu skutečně je, se pokusím hráčům přiblížit v následujících řádcích.

Příběh nás zavede do města New Bordeax, ve které sídlí mafiánský boss Sal Marcano. Zde se poprvé seznámíme s hlavním hrdinou, Lincolnem Clayem. Lincoln se zrovna vrátil z války ve Vietnamu a setkává se s rodinou i svými známými. Bohužel ne všechno dopadne tak, jak Lincoln chce a ejhle, cesta odplaty je na světě. Trošku jednodušší, ale neméně zajímavé. Co mne ovšem mrzí, to je výběr hrdiny. Lincoln je totiž afroameričan a jak jistě všichni víme, V 70.letech minulého století si tito lidé nemohli ani náhodou vyskakovat tak, jak je to popsáno ve hře. Ba naopak. A když k tomu připočteme fakt, že pravými členy mafiánské rodiny byly vesměs lidé s italskými kořeny, tak prostě nemůžete jinak než říct: tohle je chyba. Po čase už to sice hráči tak nepřijde, ale ten pocit zde zůstane.

Narážel jsem taky na problém u zpracování příběhu. Všichni víme, že Mafia je serie založená na silném prožití příběhu a já si vzpomínám, jak jsem s napětím sledoval osudy Tommyho a Vita. Bohužel zde je příběh doslova roztrhán a neustále přerušován. Vždy když jsem měl pocit, že už se to konečně rozjíždí, tak přišla stopka. Totiž, aby hráč postoupil dále, musí v každé jednotlivé oblasti, která je ve městě, nejdříve vymlátit všechny staré vládce. Ono se to řekně jednodušše, ale když řeknu, že cca 3 hodiny trvá objet a udělat všechny tyhle natahovací minimise, které se neustále opakují, to určitě nikoho nepotěší. Tohle je prostě totální mínus. Kdyby vedle mne seděl člověk za tohle odpovědný, tak ho připoutám k židli a nechám dohrát první dva díly, aby věděl, jak se to má dělat. Na druhou stranu, herní doba příběhu dosahuje ke 20ti hodinám, což není zrovna málo. A když k tomu přičtu i vedlejší mise, tak se může hráč dostat až ke 30ti hodinám, což rozhodně není málo. V dnešní době rychlokvašek je to světlá výjimka a to se musí ocenit.

Co se mi naopak velmi líbilo, to je zpracování města. New Bordeaux je rozděleno na 9 čtvrtí a atmosféra města ze 70. let z něj přímo čiší. Líbil se mi přechodz chudších částí města do těch bohatčích, líbilo se mi jak město žije, jak lidé reagují na spáchané zložiny a hned volají na pomoc policii, líbila se mi i demolice určitých objektů a nesmím zapomenout na prostředí bažin a aligátory…zkrátka, z města jsem měl supr pocit a rozhodně volbu kvituji. Jediná zbytečná věc ve městě je Policie. Jednak je absolutně zbytečná, protože netrestá přestupky (třeba rychlost) a když už něco spácháte, tak se vás drží jak veš a je problém jim zmizet. Navíc zdejší policisté jsou toho typu nejdřív střílím a až pak kladu otázky, takže nějaké placení pokut neexistuje. Buď vás nechají být, nebo jim ujedete, nebo vystřílíte oblast a z té potom zdrhnete. Nic jiného se dělat nedá.

Auta. Jedním slovem, krása. Jsem fanouškem starých amerických aut z tohoto období a mohl jsem na nich oči nechat. Každý motorista bude určitě potěšen. Jistě, názvy jsou trošičku upravené, ale každý určitě pozná, které auto je myšleno. Na druhou stranu, přišlo mi, že je zde vozový park o trošku menší, než tomu bylo v předchozích dílech, ale to je drobnost, které si většina hráčů ani nevšimne. Co je zde naopak novinkou, to jsou čluny. A věřte mi, že v bažinách je opravdu využijete na maximum.

Hodně se mi líbilo i grafické zpracování celé hry. Až na jeden, dva případyjsem neviděl žádný bug a ani nezaznamenal pokles snímků. Když k tomu připočtu pěkně vypadající postavy, město, vozidla zbraně, tak jsem spokojen. Není to sice žádná sláva a určitě bych zvládl vyjmenovat 10 dalších her, ze kterých jsem se posadil doslova na zadek, ale Mafia 3 svým grafickým kabátkem neurazí.

Nejinak je tomu se zvuky. Dabing, zbraně a auta by si určitě zasloužili větší pozornost, ale není to nejhorší. Ale soundtrack, ten je báječný. Dobová muzika do této hry porostě patří a tady se vývojáři drželi svého kopyta. Žádné experimenty, nebo něco takového. Vsadili na klasiku a to se jim vyplatilo.

Hráče určitě potěší, že je hra lokalizovaná do češtiny (titulky). Pro nás je to velké plus. Kvalita překladu je na nejvyšší úrovni a korektorům vůbec nezávidím překládání všech sprostých slov, které se ve hře objeví.

Tvůrci se rozhodli zaexperimentovat a bohužel se jim to v příběhové části nepovedlo. Nezajímavý hrdina a rozkouskovaný příběh hře neskutečně škodí. Pokud by se hra jmenovala jinak, byl bych spokojený. Ale jelikož nese název Mafia, cítím mírné zklamání. Ostatně, můžete se přesvědčit sami.

Jirka "Till" Hänsl

(recenzovaná verze - PS4)

MAFIA III PS4                                        MAFIA III Deluxe Edition PS4