Gears Of War 4 - Recenze!

Gears of War je serie, která mě přivedla k Xboxu a proto jsem byl neskutečně rád, když oznámili čtvrté pokračování. Zároveň jsem však měl i obavy. Počítal jsem, že se k Gears of War 4 dostanu až na jaře příštího roku a hle, o víkendu jsem jí dohrál a rozhodl se se s vámi podělit o své dojmy.

<spoiler>Jak každý fanoušek ví, Gears of War 3 skončili vyhlazením rasy Locustů, která hrozila zničením života na zemi.</spoiler> Nic dalšího vysvětleno nebylo a kvůli absenci posledních dvou dílů knižní serie, jsem se musel jen domýšlet, jak celá sága Marcuse, Annii, Sam nebo Colea dopadla. Trošku jsem i čekal, že to bude vysvětleno na začátku a proto jsem nedočkavě sledoval instalaci (která je na xboxu mimochodem opravdu dlouhá) až ukáže 100%. Hned na začátku jsem byl mile překvapen, když hra skrz parádně zpracovaný prolog ukáže co se stalo. To se mi opravdu líbilo a snad ještě nikdy jsem lepší prolog neviděl. Hra se začínala hned od první minuty slušně rozbíhat a proto byl pro mne šok, když přišla totálně unuděná první kapitola. To bylo jak studená sprcha. Prostě nezajímavé, bez kontextu a nudné. Alespoň, že netrvala dlouho. Zato zbytek hry, to je už jiný kafe. Jakmile se mi dostal do ruky lancer s motorovou pilou a já opět zaslech onen charakteristický zvuk, hra mě neskutečně čapla a bavila až do posledního písmenka titulků. Těch cirka 8-9 hodin uteklo jak nic, klidně bych si dal i delší kampaň, ale vím, že mě čeká ještě pořádné prozkoumávání multiplayeru a hlavně horda.

Atmosféra ve hře mi přišla správně namixovaná. Osobně si nelibuju v temné, negativní a ustrašené atmosféře, ale líbilo se mi, že tyhle temné pasáže vystřídala sem tam i ukázka Sery, která se vzpamatovává z válečného konfliktu s locusty. Těch okamžiků, kdy se kocháme výhledem na krajinu je jen pár, ale je určitě dobře, že je vývojáři do hry zakomponovali. Potěšila mě i interakce mezi postavami, které se baví a hodně často i vtipkují. A ne, není to nějaké klišé, ale regulérní vtipy, kterým jsem se od srdce rád zasmál. K novému týmu jsem si našel svojí cestu a dovedu si představit, že je ještě v budoucnu potkám. Během hraní mi prošla pod rukou pěkná řádka zbraní a s potěšením kvituji, že k těm starým a dobře známým zakomponovali vývojáři ještě pár nových kousků, které dozajista potěší. Jedná se především o „heavy weapon“, se kterými je průchod hračkou. Párkrát si hráč vyzkouší i nějakou tu lepší techniku a věřte mi, je to zážitek na který se nazapomíná.

Jestliže váš unavila kampaň a chcete trošičku výzvu, můžete se směle pustit do hry pro více hráčů. Jak jsem již zmínil o pár řádků více, k dispozici je klasický multiplayer a hlavně horda, kterou se snaží mnoho studií, zatím marně ale možná za 10 let se přiblíží na alespoň kilometr, napodobit. Nejprve představím v krátkosti multiplayer. Jako tomu bylo v minulém díle, hráč si vybírá a odemyká charaktery, zbraně a různé kostýmy, kterými si upravuje svojí postavičku. K dispozici má 8 modů na 10ti různých mapách, což rozhodně není málo. Moc novinek zde k vidění není, pamětník bude určitě spokojen. Horda dostala jednu a to docela podstatnou změnu. Zábrany, kulomety, věžičky a podobné vylepšení můžete postavit kamkoliv se vám zachce. Týmové taktice to dává nový neskutečný rozměr a je více cílená na hráče. I tak je docela výzva dát všech 50 vln a to i na nižší obtížnost. Chce to sehraný a hlavně trpělivý tým.

I v dnešní době, kdy na nás všude útočí samé 4k rozlišení, 1080 fps apod. mě grafická stránka hry vyrazila dech. Je to nádherná práce, která jasně ukazuje, že nemusí být nejvýkonější hardware, ale rozhodně musí být šikovní vývojáři. Za celou dobu hraní jsem nezaznamenal ani jeden zásek, nebo škobrtnutí, nebo pokles snímků, tearing…prostě nic z toho. Tomuhle se říká kvalitně odvedená práce a když k tomu přičtu i některé scenerie ze hry, jsem doslova nadšen.

Stejně tak zvuková stránka hry. Nám již dobře známé postavy mají hlas jako v minulých dílech a i k těm novým, se kterými jsme se seznámili během hraní, jejich hlasy dokonale padnou. A hlavně, vývojáři zachovali i zvuky zbraní z minulých dílů. Přidejte k tomu i povedenou hudbu na pozadí a já jsem navýsost spokojen. Zde prostě není co vytknout.

Gears of War 4 je hra, od které se čeká, že bude důstoným nástupcem serie. Za sebe mohu říct, že ta hra veškerá očekávání splnila, ba přímo předčila. Určitě si jí dám několikrát znovu a když k tomu přičtu i online, můžu směle říct, že s realitou budu mít kontakt až tak na jaře příštího roku. Až na nešťastnou první kapitolu, nemám co vytknout. Pokuď máte v kapse peníze a nevíte za co je utratit, jsou gearse ty pravá volba. Navíc v balení momentálně najdete i předchozí díly z Xboxu 360 a můžete si užít ultimátní zážitek. Tak co říkáte? Dáme hordu?

Jirka "Till" Hänsl